|
|
Scopul procedurii
- descrierea măsurilor luate pentru asigurarea protecției și securității tuturor celor implicați în activitatea educațională, pe parcursul zilei.
Responsabili–întregul colectiv al unității
ACCESUL ÎN UNITATE (sosirea și plecarea copiilor)
Ușa grădiniței va fi deschisă dimineața între orele 07.45 – 09.00
Accesul părinților care însoțesc copiii este ( până la noi modificări și norme de aplicat) după cum urmează:
- părinții vor conduce copilul de la poarta grădiniței până în prima ușă de intrare pe poarta** din stanga cladirii si se iese pe cea din dreapta. Doar in cazuri exceptionale au acces la parterul cladirii si atunci cand au de efectuat plati fizic sau alte situații în care prezența se impune.
- la prima ușă copilul este preluat de ingrijitoarea, educatoarea sau/si asistenta grădiniței ( care va efectua triajul epidemiologic și va constata starea vizibila a copilului)
- după ce se schimbă de haine si incaltaminte, la intrarea în sala de grupă se va pe mâiniși va intra în sală alături de colegi.
- după ora 9,00 se inchide usa si se procedeaza la igienizarea și dezinfectarea holurilor de către îngrijitoare/ femeie de serviciu.
- spălatul mâinilor se va face ori de câte ori se impune și e necesar.
Pentru cazul în care activitatea se desfășoară în aer liber
- părinții urmează același traseu de însoțire al preșcolarului care după triajul epidemiologic va merge în curtea grădiniței nu în grădinița.
- părinții care au predat copilul îngrijitoarei nu vor stationa in curtea gradinitei pentru a preveni aglomerarea.
**Curtea, cladirea si salaile de grupa, sunt monitorizate cu camere video si paza este asigurata de firma de paza specializata.Curtea este imprejmuita total si exista doua porti acces parinti/copii, si altele doua destinate firmei decatering si personalului de ingrijire. Poarta mare pentru acces auto este securizata permanent.
Programul plecării ( anuntat la sedintele grupei) trebuie respectat pentru evitarea aglomerării. Educatoarea sau/si ingrijitoarele coboară până la ușa de intrare copii pe grupe. Preda părintelui care a sosit și care poate anunța telefonic și doamna educatoare.
Copii care raman la masa sunt grupati in sala de la parter sau merg direct in sala de mesedupa igienizarea mainilor.
La 13,45 pleaca copii care raman sa serveasca doar masa de pranz.
13,00- 15,45 Intre 13 si 14 se procedează la servirea mesei, la pregătirea copiilor pentru programul de somn și la igienizarea spațiilor și încăperilor ce raman libere.
Preșcolarii vor dormi in patul repartizat strict si va folosi lenjeria adusa de acasa fiind supravegheați de un cadru didactic și personalul nedidactic al unității.
15.45-17.00 –program de relaxare/recuperare și petrecere a timpului liber, plecarea copiilor supravegheati de îngrijitoare și educatoare și predați părinților la ușa de intrare. În cazul în care se prezintă altcineva după copil persoana în cauză trebuie să prezinte legitimația primită la înscrierea în unitate.
Accesul personalului unității și a altor persoane
• Aceesul personalului unității se face în condițiile respectării normelor de igiena /protecție si a respectarii fisei postului.*Vezi alte detalii cuprinse în anexa procedurii
• Accesul în clădire al persoanelor străine este permis dupa legitimare si dupa caz trecerea in registrul care are special aceasta destinatie – completat de secretara.
ASIGURAREA SECURITĂȚII COPIILOR ȘI PERSONALULUI ÎN CAZ DE FORŢĂ MAJORĂ
1. Cutremur
- verificarea dacă e cutremur;
- coordonarea evacuării de către două cadre didactice pentru evitarea aglomeraţiei la ieşire, una la etaj şi una la parter;
- alinierea copiilor în rând şi ieşirea copiilor din săli pe lângă pereţi, pe grupe;
- în cazul blocării uşilor de la intrare, copiii vor sta pe lângă pereţi şi pe sub cadrul uşilor, educatoarele coordonatoare încercând deblocarea uşilor;
- ieşirea afară pe uşa principal grupele de la parter şi pe uşa de la scări grupele de la etaj;
- după ieşirea în curte se păstrează formaţiile şi acestea se îndepărtează de clădire către locul de întâlnire stabilit și știut de toți;
- dacă e necesar cadrele didactice responsabile apelează la pompieri sau apel de urgenţă 112;
2.Inundaţii
- îndepărtarea organizată a copiilor din zona inundată;
- întreruperea alimentării cu apă, curent electric, pentru evitarea curentării;
- dacă nu există altă posibilitate, copiii sunt conduşi afară din grădiniţă de către educatoare, mai întâi cei din zona inundată;
- se anunţă Regia Apă-Canal;
3.Incendii
- persoana desemnată, anunţă celelalte grupe să iasă afară din grădiniţă pe rând;
- mai întâi vor ieşi copiii din zona unde a izbucnit incendiul;
- răniţii vor fi ajutaţi să iasă primii;
- dacă fumul este prea dens pe hol, copiii sunt indrumați să stea in sala de clasă impreună cu cadrele didactice cu ușa inchisăși fața la geam pentru a putea fi reperați cu ușurință de pompieri.
- se anunţă Pompierii şi Salvarea;
- se încearcă stingerea focului cu stingătoarele din dotare;
4.Scurt circuit
- se întrerupe alimentarea cu curent electric de la tabloul electric;
- se telefonează la Electrica;
- copiii sunt instruiţi să nu atingă cabluri, prize, aparatură
Pasul 1. Directorul, administratorul sau asistenta medicală sună la 112
Persoana desemnata coordonează apoi evacuarea copiilor
ANEXA
MĂSURI SUGERATE PENTRU ASIGURAREA BUNĂSTĂRII ȘI DEZVOLTĂRII COPIILOR
Distanțarea fizică în unitățile de învățământ preșcolar
• Evaluați ce se poate face pentru a limita contactul fizic direct dintre copii, ținând cont de principiile dezvoltării și de faptul că, prin natura lor, copiii mici sunt ființe fizice și sociale.
• Luați în considerare deschiderea unităților de învățământ preșcolar în schimburi pentru a limita numărul de copii din fiecare grupă. Jumătate dintre copii pot veni dimineața, cealaltă jumătate după-amiaza.
• Luați în considerare creșterea numărului de educatori, dacă este posibil, astfel încât să se reducă numărul de copii din fiecare grupă (dacă există spațiu disponibil).
• Evaluați posibilitatea de a menține o distanță de cel puțin 1 metruix între toți cei prezenți în unitatea de învățământ – inclusiv între educator și copii și între copiii înșiși. Este important să subliniem faptul că cei mici au nevoie de îngrijire la fel de mult ca de învățare și instruire. În contextul îngrijirilor acordate copiilor (de exemplu, ajutarea unui copil cu schimbarea hainelor, ajutarea sa pentru a mânca sau asigurarea confortului emoțional atunci când un copil este în suferință), menținerea distanțării fizice s-ar putea să nu fie posibilă sau recomandată. Când decid măsurile de menținere a distanței dintre personal și copii, educatorii și conducerea unităților de învățământ preșcolar trebuie să își exercite discernământul și să respecte principiile de dezvoltare.
• Discutați și prezentați copiilor și personalului modalități de salut fără contact. Luați în considerare ca aceste moduri de salut să fie distractive și prietenoase, de exemplu: salutul în limbajul semnelor, arătarea semnului de pace, făcutul cu mâna, făcutul cu ochiul etc.
• Măriți distanța dintre mese, scaune sau locuri pe covor unde stau copiii.
• Decalați pauzele, astfel încât grupurile de copii care se joacă simultan la locurile de joacă sau în spațiile comune să fie mai mici.
• Limitați amestecarea copiilor din diferite grupe. De exemplu, copiii dintr-o grupă vor rămâne în aceeași grupă/sală cu aceiași educatori pe tot parcursul zilei, fără a se amesteca cu copiii și educatorii din alte grupe.
•
• Dacă este posibil, la ora de somn, asigurați-vă că paturile copiilor sunt distanțate cât mai mult, în funcție de spațiul disponibil. Luați în considerare așezarea copiilor cu capul la picioare pentru a reduce cât mai mult potențialul de răspândire a virusului.
Activitățile didactice
• Mutați lecțiile și activitățile în aer liber, dacă vremea permite. Copiii mici adoră să stea în aer liber și, în această perioadă, este mai sigur pentru ei să învețe afară decât în interior. Luați în considerare adaptarea programei și a instrucțiunilor, astfel încât activitățile să poată avea loc în aer liber – de exemplu, folosiți materiale pentru activități în aer liber și facilitați activitățile de predare/învățare în natură (desfășurarea discuțiilor în cerc în aer liber, învățarea despre natură etc.). Completați experiențele de învățare cu activitatea fizică în aer liber (jocuri pentru abilitățile motorii, dans, sport etc.)
• Aerisiți încăperile unității de învățământ cât mai mult pe tot parcursul zilei; amenajați spațiul pentru învățare astfel încât copiii să fie distanțați, dar sentimentul de comunitate să fie încă prezent – de exemplu, stabiliți locuri de șezut sau de stat în picioare (folosind diferite materiale precum bandă, cercuri, frânghie de mers cu mânere etc.)
• Împărțiți copiii în grupuri mici (2-3 copii) pentru a sprijini interacțiunea dintre ei, limitând în același timp activitatea în grupuri mari.
• Adaptați programa și utilizați practici pedagogice creative pentru a asigura experiențe de învățare ludice în jurul situației pandemice (de exemplu, învățarea prin proiecte bazate pe experiența copiilor cu pandemia; folosirea jocurilor de imaginație pentru a-i ajuta să facă față stresului și a încuraja reziliența; folosirea momentelor prielnice pentru a ajuta copiii să învețe despre pandemie și despre rolul lor în asigurarea sănătății publice).
• Echilibrați activitățile individuale cu interacțiuni în grupuri mici, folosindu-vă creativitatea pentru a combina învățarea individuală cu interacțiunile de grup (de exemplu: reflecție/activitate individuală urmată de „întoarceți-vă și arătați-i colegului”).
Jucării, materiale, jocuri și rutine
•Jucăriile și materialele greu de igienizat sau de curățat trebuie eliminate – de exemplu, jucăriile moi. Dar multe materiale și jocuri pot fi folosite în continuare dacă copiii sunt instruiți să se spele pe mâini înainte și după utilizarea lor. Instruiți copiii să evite să pună jucăriile/materialele în gură.
• Pregătirea unei cutii pentru fiecare copil cu markere, foarfece, creioane pe care să le poată folosi numai ea/el este o modalitate bună de a încuraja creativitatea și arta, fără a fi nevoie ca aceste obiecte să fie folosite la comun.
• Concentrați-vă pe jocurile de imaginație, pe jocurile fizice care asigură respectarea distanțării fizice, pe cântece, pe proiecte individuale de artă etc.
• Jocurile și proiectele la care fiecare copil poate contribui individual (pe rând) vor funcționa grozav – de exemplu: să facem cu toții o poveste ca o oră de clasă, vorbind pe rând; copiii să picteze pe rând pe un perete etc.
• Bazați-vă pe lecturi interactive cu voce tare și pe activități de divertisment cu întreaga clasă, cum ar fi un spectacol de marionete susținut de profesor sau un cântec nou pe care toată lumea îl poate învăța.
• Cărțile pentru copii, la fel ca toate materialele din hârtie, cum ar fi corespondența sau plicurile, nu sunt considerate a prezenta un risc ridicat de transmitere și nu au nevoie de proceduri suplimentare de curățare sau dezinfectare.
• Evitați amestecarea jucăriilor între grupele de copii înainte de a fi spălate și/sau dezinfectate. |
|
|